سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقشه شهرهای هندوستان

هند یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان را دارد. این کشور از نظر تاریخی و فرهنگی ارزش بسیار زیادی دارد. این کشور از شمال با هیمالیا شروع می شود و تا جنگل های بارانی گرمسیری جنوب این کشور ادامه پیدا می کند. این کشور هفتمین کشور بزرگ دنیا است و از بقیه کشورهای آسیا جدا افتاده است. با ما همراه باشید تا با هم نگاهی به نقشه شهرهای هندوستان بیندازیم و شما را کمی بیشتر با این کشور آشنا کنیم.

جمعیت کشور هندوستان

هندوستان حدود 1.3 میلیارد نفر جمعیت دارد و بعد از چین به عنوان دومین کشور پرجمعیت دنیا شناخته می شود. همین جمعیت زیاد باعث شده که فرهنگ های مختلفی در آن شکل می گیرد و مردم آیین ها و مذهب های مختلفی داشته باشند. همین مساله باعث جذابیت هرچه بیشتر آن بین توریستان شده است و خیلی ها به خاطر همین تفاوت ها به بازدید از آن علاقه مند می شوند. این یعنی یک پنجم جمعیت جهان در هندوستان زندگی می کنند. این یعنی از هر پنج نفری که در کره زمین زندگی می کنند، یکی از آن ها اهل هندوستان هستند!  در ضمن خوب است این را بدانید که در این کشور 2 هزار گروهی قومیتی و بیش از 120 زبان وجود دارد. گفتنی است که بیش از 40 درصد جمعیت هند با زبان هندی صحبت می کنند و از این گذشته، انگلیسی نیز به عنوان زبان رسمی دوم این کشور شناخته می شود.

موقعیت مکانی هندوستان

هند در جنوب قاره آسیا واقع شده است و از جنوب توسط اقیانوس هند احاطه شده است و از شرق نیز به خلیج بنگال برخورد می کند. این کشور با کشورهای بنگلادش، بوتان، میانمار، چین، نپال و پاکستان هم مرز است و با تایلند، سریلانکا، اندونزی و مالدیو مرز آبی دارد. اگر به نقشه هند نگاهی بیندازید، کشورهای هم مرز با آن را می توانید مشاهده کنید.

مساحت کشور هندوستان

فاصله بخش شمالی کشور هند با ساحل جنوبی ان 2،930 کیلومتر است. از طرفی مسافت غرب تا شرق 2،040 کیلومتر است. این کشور 3 میلیون و 287 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و هفتمین کشور بزرگ جهان است. این کشور حدودا 45 درصد مساحت استرالیا و 40 درصد مساحت آمریکا جمعیت دارد و تقریبا یک سوم کل اروپا است.

شهرهای هند

اگر به نقشه هند دقت کنید، این را می بینید که در این کشور 242 شهر وجود دارد که در بخش های مختلف کشور قرار گرفته شده اند. در بین این شهرها یک سری از آن ها از جمله دهلی، آگرا، جیپور، بمبئی و گوا از بقیه معروف تر شده اند و بیشتر حجم توریستان هندوستان را معطوف به خودشان کرده اند. گفتنی است که هر کدام از شهرهای هند جذابیت خاص خودشان را دارند. اما نکته اینجاست که در شهرهایی که به آن ها اشاره کردیم، امکانات بیشتری تعبیه شده است و این مساله فرصت را در آن ها برای جذب توریست مهیا کرده است. شاید برایتان عجیب باشد، اما خیلی از این شهرهایی که در نقشه هند می بینید، کوچکترین امکانات رفاهی را ندارند و مردم در آن ها با سختی گذران زندگی می کنند.

بزرگترین شهرهای هند

هند شهرهای بسیار بزرگی را در خود جای داده است. بزرگترین شهرهای این کشور بمبئی، دهلی، بنگالورو، حیدرآبااد، احمدآباد، چنای، کلکته، سورات، پونا و جیپور هستند. البته در این کشور روستاها و شهرهای کوچک متعددی وجود دارد که خیلی هایشان امکانات رفاهی کمی دارند. تمامی شهرهای هند بر روی نقشه شهرهای هندوستان قابل رویت هستند.

بخش بندی نقشه هند

هند از 29 ایالت مختلف تشکیل شده است و از این گذشته، 7 قلمرو اتحادیه نیز در این کشور وجود دارد که در واقع نوعی بخش بندی در نقشه هند محسوب می شود. گفتنی است که بزرگترین ایالت های هند با مساحتی بیش از 300،000 کیلومتر مربع، ایالت های راجستان، مادیا پرداش و ماهاراشترا هستند. از طرفی اوتار پرادش، ماهاراشترا، بیهار و بنگال غربی که به ترتیب، 199 میلیون، 112 میلیون، 104 میلیون و 91 میلیون نفر جمعیت دارند، پرجمعیت ترین ایالت های هند محسوب می شوند و بخش عمده ای از جمعیت هندوستان در آن ها زندگی می کنند.

نکته جالب ماجرا این است که هر کدام از این استان های دولت انحصاری خودشان را دارند و هر کدام از قلمروهای اتحادیه توسط دولت مرکزی هند حکمرانی می شوند.